| nov | mei - aug | 2e BERAP | Actuele begroting 2020 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | A. Begroting na 1e Berap | B. Wijzigingen | C. Wijzigingen | D. Bijgesteld na 2e berap | ||||||||||
x € 1.000 | S | I | S + I | S | I | S | I | S | I | S+I | ||||
3 | Omgevingskw. | -4.888 | -751 | -5.639 | - | - | - | 557 | -4.888 | -193 | -5.081 |
Structureel
Incidenteel
Openbare orde en veiligheid (budgetoverheveling) | V | € | 107.000 | INC |
---|
Voor het uitvoeren van nieuw beleid is € 132.500 begroot. In verband met corona konden een aantal acties helaas geen doorgang vinden. Doordat deze zijn uitgesteld, zijn de kosten niet in 2020 gemaakt. De voor 2020 geplande acties worden in 2021 hervat, daarom willen we de overgebleven middelen ad € 107.000 overhevelen naar 2021.
Het betreft € 20.000 die was gereserveerd voor de uitvoering van de veiligheidsmonitor, deze monitor zal in 2021 uitgevoerd worden. Daarnaast was € 12.500 begroot voor de aanpak van ondermijning. De werkzaamheden voor de aanpak ondermijning zijn dit jaar overwegend in regionaal verband opgevangen. De gereserveerde gelden zullen volgend jaar wel nodig zijn voor het project Veilig Buitengebied. Dit project heeft vertraging opgelopen in verband met corona, vandaar dat de kosten in 2021 gemaakt zullen worden. De middelen willen we daarom overhevelen naar volgend jaar. € 45.000 was gereserveerd voor de aanpak drugs, hierop is € 25.500 euro uitgegeven aan de aanpak van drugs onder jongeren. Het restant ad € 19.500 willen we meenemen naar 2021. En tot slot was er € 55.000 gereserveerd voor het versterken van de inzet voor de acties die voortkomen uit het Integraal Veiligheidsplan. In verband met corona schuift dit door naar 2021 en willen we de middelen die begroot waren meenemen naar volgend jaar.
Onderzoek Trimbos naar drugsproblematiek | N | € | 20.200 | INC |
---|
In het verlengde van de aanpak drugsproblematiek die met de lokale partners is opgepakt, heeft het Trimbos Instituut een onderzoek uitgevoerd naar de drugsproblematiek Per abuis zijn deze kosten niet opgenomen bij de 1e berap. Voor dit onderzoek zijn € 20.200 aan kosten gemaakt.
Bijdrage Veiligheidsregio IJsselland | V | € | 28.400 | INC |
---|
Het verschil op deze post is te verklaren vanwege een incidentele teruggave vanuit de Veiligheidsregio over 2019. Er is een voordeel ontstaan door een hogere uitstroom van personeel en het langer openstaan van vacatures dan verwacht. Daarnaast is een voordeel behaald door een rentevoordeel. Hiermee komen we op een incidenteel voordeel uit van €28.348.
Bijdrage Veiligheidsregio IJsselland | V | € | 58.000 | INC |
---|
Op 23 september 2020 heeft een ambtelijk overleg plaatsgevonden over de financiële ontwikkelingen bij de VRIJ. Tijdens dat overleg is aangegeven, dat de VRIJ over 2020 een voordeel verwacht van circa € 1,5 mln. Dit als gevolg van het tijdelijk niet invullen van enkele vacatures en lagere uitgaven voor oefeningen en opleidingen. De achterliggende oorzaak is de coronacrisis, waardoor veel activiteiten stil zijn komen te liggen of op een laag pitje zijn uitgevoerd. Het overschot zal uitgekeerd worden aan de deelnemende gemeenten. Voor Ommen betekent dit naar verwachting een voordeel van circa € 58.000.
GGD IJsselland en kosten Corona
Afspraken VWS en GGD’en
- Het ministerie van VWS financiert de meerkosten van de GGD’en als gevolg van COVID-19. Deze regeling beperkt zich niet alleen tot de extra kosten van het testen en bron- contactonderzoeken. Ook nadelen in de exploitatie als gevolg van COVID-19, bijvoorbeeld wegvallende inkomsten waar wel vaste kosten tegenover staan, vallen onder de meerkostenregeling. Ook eventuele extra kosten voor het inhalen van achterstanden, bijvoorbeeld jeugdgezondheidszorg, kan de GGD als meerkosten bij VWS declareren. De betaling van de meerkosten gaat rechtstreeks van VWS naar de GGD.
- Uitgangspunt bij de regeling is dat gemeenten hun reguliere bijdrage aan de GGD volledig betalen, ook al krijgen ze daarvoor niet volledig de diensten die in de begroting zijn vastgelegd. De gemeenten hoeven dus geen rekening te houden met extra kosten voor de GGD voor de taken die de GGD in opdracht van het ministerie wordt uitgevoerd.
Corona extra inzet handhaving | N | € | 126.000 | INC |
---|
De corona-gerelateerde kosten die ten laste van de gemeente komen zijn naar schatting € 126.000. Het gaat om onder andere kosten met betrekking tot extra inzet van toezichthouders. We waren meer zichtbaar en konden helpen waar de regels niet duidelijk waren en hebben gewaarschuwd wanneer men zich niet aan de regels van de noodverordening van de Veiligheidsregio IJsselland hield. Daarnaast zijn er andere maatregelen getroffen om de inwoners en gasten te wijzen op de afstandsmaatregelen.
Budgetoverheveling Duurzaamheid | V | € | 302.000 | INC |
---|
Bijdrage is in 2020 via gemeentefonds beschikbaar gesteld voor het proces en de ontwikkeling van de warmtetransitie-visie. Deze visie moet eind 2021 door de gemeenteraad worden vastgesteld. Kosten voor de verschillende technische scenario’s en alternatieven voor gasloos en het proces met de inwoners worden in 2021 gemaakt. Voorgesteld wordt het budget over te hevelen naar 2021.
Budgetoverheveling Omgevingsvisie | V | € | 125.000 | INC |
---|
De omgevingsvisie kent een aangepaste planning en loopt door tot in 2021. Voorgesteld wordt om € 125.000 over te hevelen naar 2021.
Afvalstoffenheffing | V | € | 20.000 | INC |
---|
De opbrengst afvalstoffenheffing laat een meeropbrengst zien van € 20.000. Dit wordt veroorzaakt doordat er meer objecten in de afvalstoffenheffing betrokken kunnen worden dan bij de begroting rekening mee is gehouden. De meeropbrengst kan worden toegevoegd aan de reserve (Zie programma Bestuur en Bedrijfsvoering). Bezwaar en beroep kunnen de opbrengst nog beïnvloeden.
Rioolheffing (verrekening reserve) | V | € | 25.000 | INC |
---|
De opbrengst rioolheffing laat een meeropbrengst zien van € 25.000. Dit wordt veroorzaakt doordat er meer objecten in de rioolheffing betrokken kunnen worden dan bij de begroting rekening mee is gehouden. Daarnaast is de opbrengst van de grootverbruikers hoger dan verwacht. De meeropbrengst kan worden toegevoegd aan de egalisatiereserve (Zie programma Bestuur en Bedrijfsvoering). Bezwaar en beroep kunnen de opbrengst nog beïnvloeden.
Groot onderhoud gebouwen (verrekening reserves) | N | € | 102.000 | INC |
---|
Het groot onderhoud is gebaseerd op de onderhoudsplannen. De kosten worden gedekt uit de reserve groot onderhoud (Zie programma bestuur en bedrijfsvoering).
Actualisatie grondexploitaties | V | € | 140.000 | INC |
---|
De grondexploitaties zijn geactualiseerd. Het complex Haven West wordt afgesloten en de voorzieningen moeten worden aangepast. De specificatie is als volgt:
Verhogen voorziening Westflank | € | -69.000 |
---|---|---|
Verlagen voorziening Bulemansteeg | € | 50.000 |
Verlagen voorziening de Rotbrink | € | 203.000 |
Verhogen voorziening Haven Oost | € | -192.000 |
Afsluiten Haven West | € | 148.000 |
Totaal | € | 140.000 |
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2021 (MJP 2021). Deze bieden wij u gelijktijdig aan met deze bestuursrapportage.
Totaal incidenteel | V | € | 557.200 | INC |
---|
Doelstellingen
Doelstelling | Status | Toelichting | |
---|---|---|---|
Taakveld Afval | |||
In 2025 voldoen aan de landelijke VANG-doelstelling: 30 kg restafval per inwoner en een scheidingspercentage van 90%. | |||
De klanttevredenheid van inwoners verhogen naar gemiddeld cijfer 8, te meten met een klanttevredenheidsonderzoek. | |||
Een plan van aanpak opstellen waardoor de kwaliteit van de gescheiden deelstromen wordt verbeterd. | Gelet op huidige resultaten afval inzameling volgens de afvalmonitor heeft uitvoering geen directe prioriteit | ||
Taakveld Crisisbeheersing en brandweer | |||
Uitvoering geven aan de acties als genoemd in het Integraal Veiligheidsplan | Bij raadsbrief van 27 januari 2020 bent u geïnformeerd over de afzonderlijke acties als genoemd in het Integraal Veiligheidsplan. Vrijwel alle acties zijn afgerond. Deze openstaande acties worden in 2021 verder opgepakt. | ||
De visie op veiligheid gemeente Ommen laten vaststellen door de gemeenteraad, voorjaar 2020. | Input is opgehaald bij de veiligheidspartners van de gemeente Ommen. Bezien wordt wanneer inwoners betrokken kunnen worden. Dit is afhankelijk van de mogelijkheid om bijeenkomsten te kunnen organiseren. Naar verwachting wordt dit 2021. | ||
Taakveld Duurzaamheid en Milieubeheer | |||
Ambitie en duurzaamheidsprogramma vaststellen voor Ommen, eind 2020. | Speerpunt ligt in eerste instantie op de totstandkoming van de Regionale Energie Strategie (RES).Daarnaast wordt eind dit jaar de energievisie aan de gemeenteraad aangeboden. De uiteindelijke vaststelling van het duurzaamheidsprogramma is gepland in 2021. | ||
Voortzetten van de energiebesparingsaanpak inclusief Energieloket (kadernota). | |||
Uitwerken van de Regionale Energie Strategie West-Overijssel. | |||
Het VTH beleidskader vernieuwen. | |||
Opstellen van een warmtetransitievisie Ommen (kadernota). | Warmtetransitievisie zal eind 2021 worden aangeboden aan de raad. | ||
De risicoanalyse voor VTH vernieuwen. | Wordt provinciebreed opgepakt, planning is eind 2020 tot medio 2021. | ||
Het controleren van alle varkenshouderbedrijven die zich hebben aangemeld (41), in het kader van de stoppersregeling. | |||
Participeren in Nationaal Fonds Asbestdaken (kadernota). | Het participeren in dit fonds is mogelijk zodra dit Nationale Fonds operationeel is. Het Nationaal Fonds Asbestdaken is nog niet ingesteld. | ||
Taakveld Grondexploitaties | |||
Uitvoering geven aan de 'Meerjarenprognose Grondexploitaties 2020'. | |||
Taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |||
Biologische bemesting gaan gebruiken op natuurgrasvelden (kadernota). | |||
Taakveld Openbaar vervoer | |||
Consequenties van de nieuwe concessie implementeren. | |||
Buurtbus Vilsteren ondersteunen in de ontwikkeling. | |||
Lijnvoering lijn 31 structureel verbeteren binnen de kern Ommen. | Lijn 31 komt per december 2020 grotendeels te vervallen en wordt voor 1 jaar een scholierenlijn. Daarna vervalt deze definitief. | ||
Taakveld Openbare orde en veiligheid | |||
Een visie op veiligheid gemeente Ommen opstellen, voorjaar 2020. | Input is opgehaald bij de veiligheidspartners van de gemeente Ommen. Bezien wordt wanneer inwoners betrokken kunnen worden. Dit is afhankelijk van de mogelijkheid om bijeenkomsten te kunnen organiseren. Naar verwachting wordt dit 2021. | ||
Uitvoeren van de veiligheidsmonitor 2020 (kadernota). | Om in tijden van corona de inwoners niet te overvragen is de veiligheidsmonitor niet in 2020 uitgezet. Alle voorbereidingen zijn getroffen om de veiligheidsmonitor in 2021 uit te kunnen voeren. | ||
Organiseren van inwonersbijeenkomsten over het thema woninginbraken. | In verband met corona kunnen geen bijeenkomsten worden gehouden. | ||
Opstellen van ondermijningsbeleid (kadernota). | Onderdelen van het ondermijningsbeleid zijn het Damoclesbeleid en het Bibob beleid. Het Damoclesbeleid wordt in 2020 vastgesteld. Het Bibob beleid zal in 2021 worden herzien. In 2020 is verder een start gemaakt met het project Veilig Buitengebied, dat beoogd zicht te krijgen op de ondermijning in het buitengebied. Dit project wordt in 2021 gecontinueerd | ||
Het project ondermijning op vakantieparken continueren (kadernota). | |||
Implementeren van de Wet verplichte GGZ per 1-1-2020 (kadernota). | |||
Versterken van de inzet van toezichthoudende capaciteit (kadernota). | In verband met de Corona-crisis heeft het toezicht zich verplaatst naar de handhaving van de Noodverordening, op dat gebied is dan ook extra toezichthoudende capaciteit ingezet. | ||
Aanpak drugs onder jongeren opstellen en implementeren | Samen met de ketenpartners is de kwartiermaker drugs gestart met de ‘top 15 aanpak’. Daarnaast werkt de kwartiermaker aan een integraal preventief plan. Ook is op preventief vlak de jongerenwerker gestart (zie ook samenleving). De eerste bouwstenen zijn gelegd, maar het vraagt om een langdurige inzet om hier de vruchten van te plukken. Daarom is continueren van het project in 2021 nodig. | ||
Taakveld Parkeren | |||
Evalueren van het fietsparkeren in en rondom het centrum. | Wordt begin 2021 opgepakt na vaststelling discussienota ontsluitingsstructuur en meerjarenprogramma verkeer | ||
Taakveld Riolering | |||
Voorstel maken voor de aanpak van het afkoppelen van hemelwaterafvoer van de drukriolering. | |||
Een tussenrapportage opleveren over de financiële effecten van functiegericht rioolbeheer volgens het Gemeentelijke Rioleringsplan, eind 2020. | |||
Taakveld Ruimtelijke ordening | |||
Het opstellen van een Implementatieprogramma Omgevingswet (kadernota). | Loopt in verband met uitstel datum inwerkingtreding Omgevingswet door in 2021 | ||
Inzetten van een ervencoach om boeren en ondernemers de helpende hand te bieden bij ontwikkelingen in het buitengebied (kadernota). | |||
De omgevingsvisie nader uitwerken (kadernota). | Omgevingsvisie kent een aangepaste planning en loopt door in 2021. | ||
Taakveld Verkeer en vervoer | |||
Opstellen uitvoeringsplan voor het jaar 2021 vanuit het strategisch uitvoeringsprogramma 2020. | Uitvoeringsprogramma is afhankelijk van de discussienota ontsluitingsstructuur | ||
Afronden planvorming van een kwalitatief hoogwaardige fietsverbinding tussen Dalfsen en Ommen-Noord. | Wordt opgenomen in het fietspadenplan en dan afgewogen. Gedeelte tussen N340 en Vechtdal-college wordt voorgelegd in de raad van 22 oktober. | ||
Paaltjes en borden vervangen langs het te reviseren wandel-/fietsnetwerk gemeente Ommen, eind 2020 (kadernota). | Het betreft recreatieve bewegwijzering en wordt regionaal opgepakt. | ||
Uitvoeren van inspecties en herberekeningen civiele kunstwerken (kadernota) | |||
Realiseren van een pontje over Vecht | Eind 2020 duidelijkheid over cofinanciering vanuit Regiodeal. | ||
Taakveld Wonen en bouwen | |||
Nota Grondbeleid 2021-2026 opstellen. | |||
Een nieuw woningbouwprogramma opstellen, maart 2020. | Dataanalyse is gereed, vanwege Corona wordt het participatietraject anders vormgegeven. Uitvoering 4e kwartaal 2020 | ||
Uitvoeren van de prestatieafspraken met woningcorporaties. | Op hoofdlijnen ligt de nakoming van de prestatieafspraken op koers. Vertraging is opgelopen bij Nieuwbouw huurwoningen 2e fase Vlierlanden in verband met stikstofproblematiek en vanwege Corona loopt verduurzaming vertraging op. | ||